Pierwsze autobusy powstawały na bazie samochodów ciężarowych. Nadwozia były drewniane. Następnie ustaliła się forma specjalnych nadwozi autobusowych na adaptowanych do tego celu podwoziach z obniżoną w pewnym stopniu przez wygięcie podłużnic nad mostami ? podłogą nadwozie nieniosące lub nadwozie samonośne. Nadwozia autobusów miejskich zaczęły być wykorzystywane także do budowy trolejbusów. Autobusy miejskie miały przez długi czas te same nadwozia co dalekobieżne i turystyczne.Były to tylko wersje z tym samym kadłubem różniące się jedynie wyposażeniem, gdzie autobus miejski miał drzwi zamykane i otwierane zdalnie (siłownikiem lub ręcznym układem prostowodowym), dużo uchwytów dla pasażerów, oraz mniej siedzeń.Z czasem dodawano więcej coraz szerszych drzwi, a także podniesiono dachy dla poprawienia widoczności dla pasażerów stojących.Jako drzwi sterowane zdalnie stosowane są w autobusach i innych pojazdach komunikacji zbiorowej drzwi składane, odstawiane ? w widłach nośnych ? do wewnątrz (najczęściej) oraz na zewnątrz (zapewniające pełną szczelność).
Rozwój nadwozi samonośnych i wzrost poziomu przemysłu spowodował zróżnicowanie kadłubów autobusów dalekobieżnych i miejskich, gdzie te ostatnie miały coraz bardziej obniżoną podłogę (często tylko częściowo), aż do powstania konstrukcji niskopodłogowych.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_miejski
Są różne rodzaje autobusów członowych: jednoczłonowe (bezprzegubowe, nazywane również solowe), dwuczłonowe (jednoprzegubowe) i trójczłonowe (dwuprzegubowe).Mają znacznie większą pojemność od zwykłych autobusów, mogą pomieścić nawet 200 osób.
Budowane są jako trójosiowe (do ok.
21 m) i czteroosiowe trójczłonowe (większe długości).